Görögország lenyűgöző strandjai mindig is az utazás reflektorfényében állnak a nyári szünetben. Ami kevésbé ismert, az az, hogy e nagyszerű strandok némelyike hajóroncsokat is rejt és ezekhez többnyire érdekes történetek kapcsolódnak. Rejtélyek és titkok, mesék (vagy igaz történetek?) a csempészekről, az illegális kereskedelemről megmagyarázhatatlan eseményekkel tüzdelve.
Érdemes felkeresni ezeket a helyeket, hisz így saját magunk fedezhetjük fel a történelem e rozsdás maradványait, miközben gyönyörködhetünk a tájban és a kristálytiszta víz látványában.
Az alábbi felsorolásban lesznek nagyon és kevésbé ismertek, némelyiknél az ember nem is tudja, hogy ott jár a közelében és utólag csak sajnálkozik, hogy nem nézte meg, pedig ....
És akkor lássuk, melyek is a leghíresebb görögországi hajóroncsok ....
A Navagio Beachet a gyönyörű jón-tengeri szigeten, Zákinthoszon, a sziget északnyugati partján találjuk. Ez a leghíresebb hajóroncs Görögországban, és világszerte is az egyik legnépszerűbb úticél. A Navaggio-öböl Görögország egyik legtöbbet fényképezett helye, elképesztően ragyogó kék vizével, impozáns hajóroncsával és végtelen aranyszínű homokkal.
A sziget távoli öblét „csempészöbölnek” is nevezik, nevét az 1980-ban történt hajótörés miatt kapta. A hajót „Panagiotis”-nak hívják, és a szélsőséges időjárási körülmények miatt a parton rekedt, a meghibásodott hajómotor miatt.
A hajót Törökországból származó cigaretta csempészésére használták, utolsó útján összesen kb. 200 000 drachma (Görögország korábbi pénzneme) értékű rakományt szállítottak, amelyet Tunézia nyílt vizein akartak eladni! A történet néhány olasz túszt és összeesküvést is emleget, melyek a szerencsétlen befejezéshez vezettek.
A homokos tengerparton ma már ennek az izgalmas történetnek a maradványai adnak otthont azok számára, akik elég kalandvágyóak és hajlandóak a strandoknál többet is felfedezni. Az öböl csak tengeren közelíthető meg, a közeli falvakból induló hajókirándulásokkal. A Porto Vromiból és Volimes faluból induló hajóutak a legrövidebbek, mindössze 20 percig tartanak.
A legjobb fényképeket a Navaggio-öböl kilátójáról készítheted, a meredek szikla tetejéről, ahonnan lélegzetelállító panorámában gyönyörködhetsz.
Gythióban található a 67 méter hosszú 'Dimitrios', elsüllyedt, rozsdás hajó, egészen közel a parthoz, könnyen felfedezhető közelről és a közelében úszkálni is lehet. A hajó 1981-ben ragadt ott a Valtaki nevű tengerparton.
Fedezze fel a rozsdás roncsot úgy, hogy olyan közel menjen, amennyire csak akar, mivel biztonságos és sekély vízben rekedt. A pletykák szerint ezt a hajót, akárcsak a zákinthoszi navagiói hajót, cigarettacsempészetre használták Törökországból Olaszországba. Amikor viszont az ügylet rosszul sikerült, a hajó volt a bizonyíték, emiatt fel kellett gyújtani.
A strand a parton fehér homokos, de a tengerben már sziklák is vannak. A strand közelében az út mentén parkoló, kávézó-bár található, így a kényelem biztosított. A parton nincsenek telepített napernyők és napozóágyak, így érdemes saját strandfelszerelést hozni annak, aki itt szeretné tölteni a napját.
Amennyiben csak féynképezni szeretnél, a legjobb kora délután idelátogatni, mert akkor lehet a legszebb képeket készíteni a csodálatos naplementéről.
Ez, az ide látogatók körében igencsak népszerű, hajóroncs a Szantorínitől északkeletre elhelyezkedő Amorgos sziget partjain található, és szépségének köszönhetően filmekben is szerepelt. A hajót eredetileg „Inland”-nak nevezték el (ami még mindig olvasható a hajón), de később „Olympia”-ra keresztelték.
A helyiek szájhagyománya szerint a hajótörés hátterében az állt, hogy a hajó 1980 februárjában közelítette meg a szigetet, kapitánya a viharos tenger elől menekülve horgonyzóhelyet vagy védett öblöt keresett. Nagy erőfeszítések árán elérte Liverio öblét a Kalotaritissa strand közelében, itt azonban a hajó szikláknak ütközött, szerencsére nem történt személyi sérülés.
Ez a hajótörés Luc Besson „The Big Blue” című filmjének számos jelenetében szerepel.
A hely igen kedvelt a búvárok körében, de a megközelítése nem egyszerű, mert földúton kell haladni és ehhez megfelelő járműre van szükség. A hajóroncs közelében leparkolva egy meredek ösvényen ereszkedve érhetjük el a lenyűgözően vad strandot. A strand kavicsos és meglehetősen kicsi, de mindentől távoli fekvése védi a tömegtől, így érintetlen és rendezetlen is maradt.
Mielőtt meglátogatjuk a nomád strandot, ne feledjük, hogy a hely nélkülöz mindenféle kényelmi szolgáltatást.
Egy fából készült hajóroncs van Szkíroszon. A lenyűgöző, átlátszó kék vizű sziget Euboiával (Évia) szemben, attól keleti irányban található. Az Agalipa nevű strand a sziget északi csücskéhez közel, Agios Petros strandja mellett található, de csak tengeren vagy gyalog, egy fenyőerdőn keresztül közelíthető meg, követve az "Agios Petros" jelzéseit. (A legjobb, ha GPS-t használunk.)
Nevét annak a fahajónak a maradványairól kapta, amellyel a helyi történetek szerint 60 iraki illegális bevándorlót szállítottak Törökországból az euboiai Kymi kikötőjébe. A zord időjárás és a veszélyes Égei-tenger hullámai csapdába ejtették Skyros partjainál a hajót, ahol a kapitány megpróbált kikötni, hogy végetvessen a veszedelmes utazásnak.
Napjainkban a hajóroncs a parton fekszik, a napsütés, a szél és a sós víz hatására gyorsan korhad, egyedi tájképet alkotva élénk színeivel, amelyek kontrasztot alkotnak a kristálytiszta kék és türkiz vizekkel. A tájat mindenképpen érdemes meglátogatni, mert rendkívül szép és érintetlen.
A strand kavicsos, a tengerfenék sziklás.
Nincsenek kényelmi szolgáltatások a közelben, ezért vinni kell ételt, italt, ha itt szeretnénk tölteni egy napot.
A "DIMITRIOS P." egy 146 láb hosszú kis teherhajó volt, amelyet 1921-ben építettek egy észak-németországi hajógyárban. A hajó 1968 januárjában süllyedt el Kréta nyugati részén, Imeri Gramvousa szigetén, és az elmúlt évtizedeket már ott töltötte. A Balos-lagunától mintegy 2.5 km-re északra található roncs ma a környék egyik turisztikai látványossága.
A hajó 1967. december 30-án indult el Chalkidából 440 tonna zsákos cementtel és Észak-Afrikába tartott. A viharos időjárás miatt kénytelen volt horgonyt vetni a kytherai Diakofti-öbölnél. A vihar csendesedésével, január 6-án indult tovább úticélja felé, de az ismét kedvezőtlenre forduló időjárás miatt kénytelen volt irányt váltani Kréta nyugati partja felé. A hajó Imeri Gramvousa szigetének déli oldalán horgonyzott le, körülbelül 200 méterre a parttól, mindkét horgonyát kidobva.
A január 8-i rossz időjárás elszakította az egyik horgony láncát, a kapitány nem tudta megtartani a hajót, így a gépház megtelt vízzel, a legénység kénytelen volt elhagyni a hajót.
Az „Ierax” névre keresztelt tengeri romboló Soudára szállította a legénységet, maga mögött hagyva a hajóroncsot, amely ma már a táj szerves részét képezi, és érdekes horgászhely a szigonyos horgászoknak, de a hajóroncs fotósok közt is közkedvelt téma.
Imeri Gramvousa szigete Kissamos városától 20 km-re északnyugatra található, szemben a Gramvousa-félszigettel. A területet csak tengeren lehet megközelíteni, Kissamosból induló turistahajókkal.
Gramvousa régiója a "Natura 2000" által védett természeti rezervátum, mediterrán fókákkal és veszélyeztetett Caretta-caretta tengeri teknősökkel. Éppen ezért ezen a szigeten nem megengedett az éjszakai tartózkodás.
Sajnos erről a roncsról nincs video a Youtube-on....
Más görög szigethez képes Karpathos viszonylag ismeretlen, bár az utóbbi időben már elég népszerű turisztikai célpont, érdekes gyöngyszemeket rejt magában, gondoljunk elsősorban a lenyűgöző strandokra, de van itt egy titkos hajóroncs is, amelynek a neve és az eredete ismeretlen.
Karpathos délkeleti csücskén, a repülőtér közelében, Makris Gialos néven sziklás partszakaszok találhatók, ahol a rozsdás öreg hajó megfeneklett. A pletykák szerint egy olasz teherhajóról van szó, amelyet otthagytak, miután a XX. század második felében elsüllyedt. Nagyon közel található a repülőtérhez, így könnyen megközelíthető közúton, de sajnos a roncsot onnan már nem lehet elérni, mert a repülőtér mindkét oldalán kerítések vannak.
Az Égei-tengeri Kükládok szigetcsoport tagja Andros szigete, festői szépségű természettel és buja növényzettel, magas hegyekkel és végtelen kékséggel. A sziget északkeleti részén, a Vori strand közelében található egy újabb rozsdás, régi roncs, amelyet évről évre ver a meltemi(az Égei-tenger erős, száraz északi szelei, amelyek körülbelül május közepétől szeptember közepéig fújnak).
A hajó meglehetősen hosszú és jól megőrzött volt egészen az utóbbi évekig, de mára már szinte teljesen szétesett, alig van a tengerből kilátszó darabja. Könnyű felfedezni, hisz közel van a parthoz, de úszás nélkül nem érhető el. Az elhagyatott sziklás környezet fokozza a körülötte lévő kísérteties hangulatot. Története azonban rejtély, bár a helyiek különböző meséket terjesztenek róla.
A part földúton megközelíthető, a rendezetlen strandon nincs lehetőség. A tiszta természet és a Semiramis hajóroncs megtört szépsége minden bizonnyal megér egy látogatást!
Peristera, egy lakatlan sziget Alonissostól keletre, vad természettel, gyönyörű strandokat és egy hosszú időn keresztül rejtve maradt hajóronccsal.
A sziget közelében található egy figyelemre méltó ókori hajóroncs: egy hatalmas teherhajó maradványai, amelyek megváltoztatták a régészek elképzeléseit az ókorban a hajóépítésről.
Most ez a látványos lelet lesz az első ősi hajóroncs, amelyet a nyilvánosság számára hozzáférhetővé tesznek Görögországban, beleértve a szabadidős búvárokat is.
Görögország gazdag víz alatti öröksége régóta van szemelől rejtve, a kutatásuk néhány kiválasztott kivételével mindenki, főként régészek számára tilos. A búvárkodást 2005-ig az egész országban betiltották, néhány meghatározott helyen kivéve, mert attól tartottak, hogy a búvárok kifoszthatják a számtalan régiséget, amelyek még mindig elszórtan hevernek a tengerfenékén.
Az ősi és újabb keletű hajóroncsok feltárása még mindig tiltott.
Most úgy tűnik, hogy ez fokozatosan megváltozik, egy új projekttel, amely keretében víz alatti múzeumokat hoznak létre.
A búvárok bejárhatnak bizonyos hajóroncsokat, a nem búvárok pedig a virtuális valóságon keresztül tapasztalhatják majd meg a helyszíneket a szárazföldi információs központokban.
Az első ilyen helyszín a Peristera hajóroncs lesz. A teherhajó több ezer amforával vagy vázával volt megrakva, amelyek valószínűleg bort tartalmaztak, amikor a Kr.e. 5. század végén elsüllyedt. A hajónak csak a rakománya maradt meg, a fahajó szabadon lévő részei már rég elkorhadtak, de a látvány lenyűgöző.
Régi vázák ezrei, túlnyomó többsége érintetlen, rétegesen hever a fenéken. A halak, szivacsok és más tengeri élőlények otthonukká tették az amforákat, színt és életet adva a helyszínnek. Egyes helyeken a rakomány a búvárok fölé tornyosul, ahogy elhaladnak a roncs kerülete mentén.
„Nagyon lenyűgöző. Még én is, aki évek óta dolgozom a víz alatti régészetben, amikor először merültem ezen a roncson, igazán lenyűgözött” – mondta Dimitris Kourkoumelis, a helyszínt a látogatók számára előkészítő projekt vezető régésze.
Végül, de nem utolsósorban említjük meg a Thesszalonikitől 35 km-re található Epanomi hajóroncsot, amely kiemelkedő helyen található, nem hasonlít a többi görög parthoz. Az Epanomi strand homokos dűnéi egy tökéletes alakú homokos háromszögön helyezkednek el, amely két hasonló strandra osztja a tájat.
A környező sekély vizek tökéletesek az úszáshoz és a sekély tengerfenéken rekedt, teljesen látható hajóroncs felfedezéséhez. A fele a vízbe süllyesztve, egyetlen merüléssel elérhető, a csúcsa pedig még mindig a tengerszint felett van.
Az "Epanomi hajóroncsnak" is nevezett hajó 1970 telén, a katonai diktatúra idején süllyedt el. Talajmunkát végzett, hogy "beszántson" egy egyedülálló természeti szépségű élőhelyet, ahol több száz állatfaj, valamint mintegy 2500 virág és növény nőtt.
Mindezt feláldozták volna a termőföld létrehozása érdekében. A környék lakói azt mondják, hogy Agios Antonios (St. Antonios) mentette meg az élőhelyet, ugyanis anélkül, hogy bárki tudta volna az okát, a hajót a projektet vezető cég munkásai elhagyták, a hajó berozsdásodott és elsüllyedt. Ez Agios Antonios ünnepének napján történt. A hajó azóta is ugyanott van.
Az Epanomi strand, amely távol van a nagyobb településektől, nem kínál kényelmi szolgáltatást, ezért feltétlenül vigyél magaddal ételt és italt, ha fel szeretnéd fedezni a környéket. A hajóroncs tökéletes a roncskutatásban járatlan érdeklődők számára is, hiszen nem kell búvárkodni, csak egy megfelelő snorkelfelszerelés szükséges. A tengerpart földúton érhető el.
Mikor utazzunk? Mire számíthatunk? A Görögországba, Törökországba, vagy a Balkánon utazók körében minden évben visszatérő kérdések az alábbiak, melyek a vendégmunkások nyári iskolaszünethez kapcsolódó vándorlásához köthetők: - Mikor jönnek a "törökök"? - Mennyit kell várni a határon? - Mikor menjünk, hogy ne álljunk órákig a határon? - .... Autóval utazol Görögországba? Csatlakozz FB csoportunkhoz! Saját szervezésű utazások - Telegram csatorna: DIY Trip A legtöbb vendégmunkás (török, szerb, bulgár, görög, ...), aki a Balkán irányába utazik Németországban és Ausztriában él és dolgozik, így tömeges hazautazásuk nagyon szoros kapcsolatban van az iskolaszünetekkel. Hosszú évek tapasztalata alapján a gyakorlottabb utazók azt szokták mondani, hogy: - Ne indulj el hét végén! - Ha mégis, akkor válaszd a kis határátkelőket! - Utazz hétköznap, lehetőleg a hét első napjain! Mint minden tapasztalati szabályban, ebben is van jókora igazság, ám ha megnézzük a statisztikai adatokat érdeke
Időnként szükség lehet egy alternatív útvonalra.... A Vidin-Calafad híd Az alábbi írás kissé átdolgozott, frissített és illusztrált változata az eredetileg " Katana750 " olvtárs által írt 2018-as posztnak, ami az "Autóval Görögországba" indexes fórumon jelent meg. Autóval utazol Görögországba? Csatlakozz FB csoportunkhoz! Saját szervezésű utazások - Telegram csatorna: DIY Trip Több oka lehet annak, hogy az ember nem a szokásos szerb-macedón útvonalon közelíti meg Görögországot. Ilyen lehet például, amikor a vendégmunkások elözönlik az utakat és alternatív, kerülőutat keres az ember, vagy csupán az autópálya unalmas egyhangúságát szeretné felváltani egy kis hegyi szerpentines izgalmakkal. (Esetleg a bolgár tengerpartra, vagy netalán Törökországba szeretne autóval eljutni.) Az ilyen esetekre készült az alábbi rövid összefoglaló. Magyarország Bármelyik részéről is indulunk az országnak, a végcél a nagylaki autópályás határátkelő. Ezt Budapest felől például a követ
Mit vigyek magammal? Minden évben a nyaralási szezon közeledtével előkerülnek a szokásos kérdések és közöttük az autós kellékek is szerepelnek ... Kérik-e a rendőrök a: tűzoltókészüléket, láthatósági mellényt, hullazsákot, .... A tapasztaltabb utazók a legtöbbre gyorsan rávágják, hogy az kell-e, vagy nem szükséges, de nagyon sokszor látni a: " Tőlem ezt még sosem kérték! " választ. Ugye tudjátok, hogy a " még sosem" nem jelenti azt, hogy " holnap sem fogják." Azért, hogy senkit se érjen meglepetés, amikor a rendőr megállítja valahol útközben, összegyűjtöttem egy táblázatba, hogy az egyes országokban aktuálisan melyek a kötelező jelleggel az autóban tartandó eszközök, iratok, ... Azt gondolom már senkinek sem kell mondani, hogy az ÉRVÉNYES : személyigazolványra (vagy útlevélre) jogosítványra, forgalmi engedélyre, és a biztosítási zöldkártyára szükségetek lesz. (Az érvényes jelentésének utána lehet nézni ITT . Érdemes végigböngészni minden érintett ország
Megjegyzések