Autóval Görögországba (HU-RO-BG-GR útvonalon)

Időnként szükség lehet egy alternatív útvonalra....

A Vidin-Calafad híd

Az alábbi írás kissé átdolgozott, frissített és illusztrált változata az eredetileg "Katana750" olvtárs által írt 2018-as posztnak, ami az "Autóval Görögországba" indexes fórumon jelent meg. 

Autóval utazol Görögországba? Csatlakozz FB csoportunkhoz!
Saját szervezésű utazások - Telegram csatorna: DIY Trip

Több oka lehet annak, hogy az ember nem a szokásos szerb-macedón útvonalon közelíti meg Görögországot. Ilyen lehet például, amikor a vendégmunkások elözönlik az utakat és alternatív, kerülőutat keres az ember, vagy csupán az autópálya unalmas egyhangúságát szeretné felváltani egy kis hegyi szerpentines izgalmakkal.
(Esetleg a bolgár tengerpartra, vagy netalán Törökországba szeretne autóval eljutni.)

Az ilyen esetekre készült az alábbi rövid összefoglaló.

Magyarország

Bármelyik részéről is indulunk az országnak, a végcél a nagylaki autópályás határátkelő. Ezt  Budapest felől például a következőképpen érheted el: az M5 autópályát (Szeged előtt) az M43 csatlakozásnál elhagyod, 

majd ezen (az M43-as autópályán) haladva éred el a Nagylak-2 határátkelőhelyet.

Ha hétvégén vagy más okból nagy torlódás van a határon, Nagylakot elkerülheted pl. Battonya vagy Kiszombor felé. 
Minden említett átkelő 0-24 órás nyitvatartású.

Magyar szakasz
Románia

Sebességhatárok az utakon

RO(mániába) belépés után azonnal veszel úthasználati matricát, ami elektronikus, tehát a szélvédőre semmit nem kell ragasztani! Roviniete feliratú konténerhez odamész a forgalmival és megveszed (a határ után nem hajtasz ész nélkül az autópályára, hanem lemész szépen a jobb oldali parkolóba, aminek a végefelé találod a konténert). Legyen RON nálad!
Az egy hetes matrica 15 lei (7€).

Online előre is meg lehet venni (LINK) az utazás előtt, a vásárlást követően megjön az igazoló mail, amit ki kell nyomtatnod és magadnál kell tartanod!

Tehát Nagylak-2 után a román oldalon az autópálya neve A1 és ezen mész tovább! A pálya kikerüli Aradot, Temesvárt és számodra az A6 leágazásig tart.

Itt térünk le jobbra az A6-ra
Az A1 Bukarest és Déva, az A6 Lugos (Lugoj) és Calafat felé megy tovább. Még pár kilóméter a pálya és Lugos kikerülése után a régi 6-os úton folytatjuk az utazást. Az út minősége kifogástalan. 
A következő komolyabb város Karánsebes (Caransebes) kikerülő út is van, de keresztül is mehetsz rajta, ahogy tetszik.
Orsováig jó kanyargós, liftezős az út, néha egy Szörényvár (Drobeta Turnu Severin) tábla biztosít arról, hogy jó irányba haladsz.
Ezt a várost (DTS) szintén kikerülheted, én keresztül szoktam menni rajta.
Ha esetleg már tankolnod kell, itt érdemes! A városban van MOL, OMV, Rompetrol, mind jó. A határhoz közeledve kicsit drágább lesz.

Alig érsz ki a városból jön Simian, ahol nagyon figyelsz, mert le kell térned jobbra az 56A jelű útra!

A körforgalomból az első kihajtón kell kimenni

Calafat innen még 92 km. Hinováig a Duna mellett megy az út és Maglavitig maradsz is rajta! Maglavit után elágazik az út (körforgalom), te jobbra mész Calafat felé!


A körforgalomból az első kihajtón megyünk ki

A hátralévő út a hídig már semmi ahhoz képest, amit eddig megtettünk (10-12 km). A településre nem mész be, hanem fel a hídra ahol mindkét ország hatóságai megejtik az okmányok ellenőrzéseket, és beszedik a hídpénzt is. 
A román oldalon van mindkét ország határrendészeti ellenőrzése. Ezután a hídpénz fizetés egy külön bódéban. Utána a bolgár útadó bodega (ha nem vetted meg online előre). 6€ a hídpénz személyautóval. 
Hazafelé ugyanígy, csak először a bolgár rendőr majd a román rendőr és a hídpénz fizetés és a román útadós. Így leírva kacifántosnak tűnik de nem az. Mész a sorral és zajlanak a dolgok.

Egykor ...

... és ma

Romániai szakasz
Bulgária

A bolgár autópálya haladósabb ... már ahol van.

A bolgár rendőrökön túljutva itt a határon megveszed az úthasználati matricát (vagy még otthon jó előre online). 

2019 január 1-től a magyarországihoz hasonló, E-matrica úthasználati jogosultsági rendszer váltja a régi, „felragasztható” matricás rendszert Bulgáriában az eddig is útdíjköteles autópályákon, főutakon és közutakon.  
Az e-matricát 2018. december 17-től pl. a www.bgtoll.bg, vagy a vinetki.bg többnyelvű honlapok valamelyikén, valamint az ország különböző pontjain (pl. határátkelők, benzinkutak) található önkiszolgáló terminálokon lehet megvásárolni.

Az e-matricák ára személygépkocsikra (2024 tavasz):
- éves 87 BGN,
- 3 hónapos 48 BGN,
- 1 havi 27 BGN,
- heti 13 BGN,
és van „hétvégi” e-matrica, amely péntek déltől vasárnap éjfélig érvényes, ára:
- 9 BGN.
Elektronikus matricát legfeljebb 30 nappal korábban vásárolhatsz az országba való belépés előtt.

A hídon átérve a Vidin városát elkerülő út következik, ha elfáradtál nyugodtan menj be a városba és találni fogsz pihenőhelyet.
Ha folytatod az utat, Montana a következő elérendő város, én az E79-en maradva (bolgár 1 sz. út) szoktam menni. Ezen az úton Montanáig 12t-s súlykorlátozás van, ezért a kamionforgalom gyakorlatilag elhanyagolható.

Montana után majd Szófia jön, de a város előtt megint van választási lehetőség ...

Lakóautók balra, "hegyi kecskék" jobbra!

Ennél az elágazásnál a jobb oldali lehajtót választva, majd Montanán áthajtva egy körforgalomnál - az első lehajtón kihajtva - érjük el a 81-es utat ...

Az első kihajtó vezet a szerpentinekhez ... és a második visszavisz a biztonságosabb, hosszabb, de kevésbé élvezetesebb 1-es (E79) útra.
Tipikusan "jól" látható, bolgár útjelző tábla, amit csak egy bokor és egy villanyoszlop takar.

... és így egy nagyon kanyargós, kemény, hegyes-völgyes úton haladhatunk Szófia felé.
Ez a legrövidebb, de a legszebb is egyben. (Kb. fél órával gyorsabb és 60 km-el rövidebb a következőkben leírtnál.)

Lakóautóval, vontatott lakókocsival (vagy tériszonnyal) nem ezt választanám. Maradnék az E79-en és irány Vratsa, Botevgrad, majd Szófia.
(Botevgrádnál maradhatunk a kanyargósabb, lassabb 1-es úton, de választhatjuk a gyorsabb A2-es autópályát is. Főként amiatt, mert Szófia előtt az 1-es út amúgy is egybeolvad az A2 autópályával.)

Szófiát elérve (a régi körgyűrű helyett, melynek útszámozása 18-as) maradjunk az autópályán.

Egyelőre maradjunk a bal oldali sávokban

Itt már a legfontosabb felirat nekünk Kulata! Ez a BG-GR határ.

Rövidesen áthajtunk a körgyűrű sávjai alatt, ekkor már húzódjunk a jobb oldali sávba, mert hamarosan le kell térnünk az E80-as autópályára, ami szintén elkerüli a várost. (A körgyűrű lassú és forgalmas.)

Kövessük a Kulata feliratot!

A város túlsó felén sajnos végetér a pálya (amikor majd folytatják, ez vezet Kalotinához, Szerbia felé), itt összefutunk ismét a körgyűrűvel, felette áthajtva térjünk le jobbra!

A Kulata felirat mindenütt segít

A körgyűrűn 7-8 km után elérjük azt az elégazást, aminél elhagyjuk a várost és folytatjuk utunkat a görög határ felé az A3-as autópályán.

Tarts balra! (GPS) - Vagyis menj egyenesen!

Innen még nagyjából 170 km és kb. 2 óra a határ, de jó sok autópályás szakasz van Blagoevgrádig és később, a határ előtt kb. 40 km-en keresztül megint pálya lesz (Blagoevgrad után a Kresna völgyében viszont egyelőre csak 2*1 sávos, sima országúton döcöghetünk a kamionok és egyéb szerzetek mögött).

A GR belépés előtt tankolj tele, mert GR-ben (..) drága az üzemanyag! A végső pályaszakaszon van már néhány kút, előbb egy Shell, majd a határ előtt 1 km-el egy Lukoil és egy OMV.

Ez a (nyugisabb) bolgár szakasz

Görögország

Görögországba belépve fizetőkapu és irány Sidirokastró, majd Thesszaloniki.
A város előtt a Ring Roadot elérve tovább "Chalkidiki", vagy "Athen" felé, az úticéltól függően.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A vendégmunkás invázió - 2024

Vendégmunkás invázió - 2